Jij hebt je besluit genomen; je medewerkers komen op de payroll te staan. Maar wat vindt het vaste personeel daarvan? Zij hebben hier misschien vragen over. Wat zijn de meest gestelde vragen van vast personeel en hoe kun je hier op reageren?
Wat gebeurt er met mijn contract?
Veel medewerkers die nu een vast contract hebben, denken dat dit anders wordt wanneer ze op de payroll komen te staan. Ze denken dat ze weer een nieuw, flexibel contract krijgen met een nieuwe proeftijd. Hier is absoluut geen sprake van. Het payroll bureau is opvolgend werkgever. Dit betekent dat zij alle rechten en plichten die de medewerker heeft opgebouwd bij de huidige werkgever, dient over te nemen.
Wie bepaalt nu mijn salaris?
Jij als ondernemer blijft beslissen over het salaris van je medewerkers. Payned kijkt als payrollbureau of de cao wordt nageleefd en wat het minimale salaris is wat de medewerkers moet krijgen, maar uiteindelijk beslis jij wat de medewerkers moeten verdienen. Wanneer een medewerker bij jou een contract heeft voor onbepaalde tijd en € 10,00 bruto verdient, dan krijgt de medewerker dit ook wanneer hij/zij op de loonlijst staat bij Payned.
‘Ik raak nu vast de persoonlijke band met mijn werkgever kwijt’
Payned wordt juridisch gezien de werkgever van je medewerkers, maar jij blijft verantwoordelijk voor de leiding en toezicht op de werkvloer. Payned zorgt ervoor dat alles netjes wordt geregeld voor de medewerkers m.b.t. tot hun contract en arbeidsvoorwaarden, maar bemoeit zich niet met de planning en alle andere zaken die plaatsvinden op de werkvloer. Hierdoor blijft de persoonlijke band tussen jou en je werknemers gewoon bestaan.
‘Kan het payrollbureau zomaar zeggen dat ik bij een ander bedrijf aan het werk moet?’
Het antwoord hierop is nee. Je medewerkers komen bij het payrollbureau op de loonlijst te staan en jij huurt de medewerkers exclusief terug. Ze blijven alleen bij jou werken.
Sinds juni 2018 ben ik werkzaam als relatiebeheerder bij Payned. De eerste periode had ik vooral een ondersteunde rol voor mijn collega’s. Ik hielp hun waar nodig met hun dagelijkse werkzaamheden. Vervolgens ben ik in februari 2019 lid geworden van het team verzuim. Alles wat te maken heeft met een medewerker welke arbeidsongeschikt is, komt op deze afdeling voorbij. Elke medewerker is anders en daardoor is elke ziekmelding uniek.
Sinds mei 2019 heb ik mijn eigen klantenbestand gekregen met bedrijven in verschillende branches waarvoor ik de personeel- en salarisadministratie verzorg. Het persoonlijk contact met de ondernemers en hun medewerkers vind ik erg leuk en ze kunnen met al hun vragen bij mij terecht.
Relatiebeheer en verzuimbegeleiding
Contact opnemen