Als medewerker heb je naast je recht op salaris recht op meer; namelijk vakantiegeld en vakantiedagen.

Vakantiegeld en vakantiedagen bouw je op over elk gewerkt uur. Maar wanneer kun je dit laten uitbetalen of opnemen? In deze blog praat ik je helemaal bij.

Vakantiegeld

Iedere medewerker heeft recht op vakantiegeld. Dit is 8% van het bruto jaarsalaris. Een mooi bedrag dus dat je naast je maandelijkse loon verdient. Het bedrag dat je opbouwt zie je terug op de salarisstrook. Bij de meeste werkgevers krijg je het opgebouwde vakantiegeld eens per jaar in mei of juni uitbetaald. Bij Payned hebben we afgesproken dat medewerkers twee keer per jaar het vakantiegeld mogen opvragen. Super handig! Zo heb je het dus zelf in de hand.

Vakantiedagen

Naast je vakantiegeld bouw je ook vakantiedagen op. Dit houdt in dat als je met vakantie wil of gewoon een dagje vrij, je toch gewoon doorbetaald krijgt. Niet iedereen weet het, maar iedere medewerker heeft hier recht op. Afhankelijk van de branche waarin je werkt en het aantal uren dat je werkt, bouw je vakantiedagen op. In de Nederlandse wet staat dat iedere medewerker minimaal recht heeft op 20 vakantiedagen.

Wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen

Sinds 1 januari 2012 is er een wet voor vakantiedagen. Voor medewerkers betekent dit:

  • Dat je binnen anderhalf jaar de wettelijke vakantiedagen moet opnemen. Heb je in 2019 full-time gewerkt, dan moet je vóór 1 juli 2020 minimaal 20 vakantiedagen hebben opgenomen.
  • Binnen vijf jaar moet je de bovenwettelijke vakantiedagen opnemen. Heb je in 2019 full-time gewerkt en recht op totaal 25 vakantiedagen per jaar, dan mag je deze tot maximaal 2024 opsparen. Daarna komen ze te vervallen.

Voor werkgevers is het soms lastig dit allemaal bij te houden. Bij Payned regelen wij dit allemaal voor je. Graag adviseren we je hierover.

Vakantiedagen -en geld bij ziekte
Nu kan het gebeuren dat je ergens in het jaar ziek wordt. Indien je ziek bent, bouw je toch evenveel vakantiegeld en vakantiedagen op dan wanneer je niet ziek zou zijn.

Sinds juni 2018 ben ik werkzaam als relatiebeheerder bij Payned. De eerste periode had ik vooral een ondersteunde rol voor mijn collega’s. Ik hielp hun waar nodig met hun dagelijkse werkzaamheden. Vervolgens ben ik in februari 2019 lid geworden van het team verzuim.  Alles wat te maken heeft met een medewerker welke arbeidsongeschikt is, komt op deze afdeling voorbij. Elke medewerker is anders en daardoor is elke ziekmelding uniek.
Sinds mei 2019 heb ik mijn eigen klantenbestand gekregen met bedrijven in verschillende branches waarvoor ik de personeel- en salarisadministratie verzorg. Het persoonlijk contact met de ondernemers en hun medewerkers vind ik erg leuk en ze kunnen met al hun vragen bij mij terecht.

Manouk Oort

Relatiebeheer en verzuimbegeleiding

Contact opnemen
Gerelateerde blogberichten