”Mijn boekhouder regelt mijn hele administratie; dan is payrolling toch helemaal niet interessant voor mij?”.  Een veel gehoord argument van ondernemers wanneer we vragen of ze zich al eens verdiept hebben in payrolling. Veel ondernemers vergelijken hun boekhouder met payrolling. Maar dat is niet terecht. Een boekhouder doet veel meer dan alleen de loonadministratie, maar Payned doet veel meer met betrekking tot je personeel.

Wie regelt wat?

Het kan inderdaad zo zijn dat je boekhouder de personeelsadministratie regelt. Maar waarschijnlijk verzorgt deze ook andere zaken voor je. Hij boekt en verwerkt financiële gegevens. Veelal verzorgt hij het debiteurenbeheer, de crediteurenbetalingen en verwerkt je aangiftes. Jij levert de gegevens aan en hij stelt deze samen.

Wat zijn de verschillen met een boekhouder?

De boekhouder doet de personeelsadministratie er meestal gewoon bij. Dit is namelijk niet zijn core business. De personeelsgegevens die je doorgeeft worden verwerkt. Maar alles daaromheen moet je vaak zelf regelen. Denk hierbij aan:

Overname arbeidsrechtelijke risico’s

Maar wat nog veel belangrijker is; de boekhouder neemt je arbeidsrechtelijke risico’s niet over (bij ziekte, ontslag, etc. van de medewerker) in tegenstelling tot Payned. Zie hiervoor ook de blog ‘De risico’s van ondernemerschap; Payned kan je helpen.

Het zijn dus twee totaal verschillende dingen. Wanneer je je personeelsbeheer uitbesteed aan Payned, hoef je absoluut geen afscheid te nemen van je boekhouder. Deze blijft gewoon verantwoordelijk voor de overige financiële administratie. Zo kan iedereen doen waar hij/zij goed in is!

Sinds juni 2018 ben ik werkzaam als relatiebeheerder bij Payned. De eerste periode had ik vooral een ondersteunde rol voor mijn collega’s. Ik hielp hun waar nodig met hun dagelijkse werkzaamheden. Vervolgens ben ik in februari 2019 lid geworden van het team verzuim.  Alles wat te maken heeft met een medewerker welke arbeidsongeschikt is, komt op deze afdeling voorbij. Elke medewerker is anders en daardoor is elke ziekmelding uniek.
Sinds mei 2019 heb ik mijn eigen klantenbestand gekregen met bedrijven in verschillende branches waarvoor ik de personeel- en salarisadministratie verzorg. Het persoonlijk contact met de ondernemers en hun medewerkers vind ik erg leuk en ze kunnen met al hun vragen bij mij terecht.

Manouk Oort

Relatiebeheer en verzuimbegeleiding

Contact opnemen
Gerelateerde blogberichten